Hoe wordt een organisatie nou echt succesvol?

Wat maakt een organisatie nou echt succesvol?  Enkele belangrijke overwegingen, die vaak vergeten worden. Of vergeten lijken te worden.. 

Wordt onze software steeds beter en slimmer? 
We leven in een computertijd, waarbij de software steeds slimmer wordt; zo denken velen. Dat dit lang niet altijd waar is, staan we lang niet altijd bij stil. Software is immers niets anders dan slimme opeenvolgende regels. Logaritmes. Die wij mensen zelf bedenken. Hopelijk goed overdacht hebben. En dat laatste is lang niet altijd het geval. 

Wie is er nu echt aan het stuur van uw organisatie? 
Vooral als bedrijven groot worden en vaak al zijn is het natuurlijk heel belangrijk dat er goed overzicht gehouden wordt. Meestal is goed nagedacht hoe dit overzicht te houden. Vaak bestaan er al (redelijk) goede structuren. Systemen die al jaren zo werken. Maar stel nou dat je helemaal niet meet wat je denkt te meten? Of wilt meten en weten? Je mag je je als leider van een organisatie, divisie, afdeling ook wel afvragen wie de echte leider is? U of uw kengetallen? 

Kengetallen: meten = weten!
De kengetallen om organisatie succes te meten worden bijna overal aangeduid als KPI’s: Key Performance Indicatoren… Maar zijn deze KPI’s ook het juiste meetinstrumenten voor succes van een organisatie? Ook ik ben er groot voorstander, dat er binnen een organisatie goed en objectief onderzocht en gemeten wordt of alles goed gaat. En waar het nog beter kan. Wat me vaak opvalt, is dat deze KPI’s een doel op zich zijn geworden. En daardoor een geheel eigen leven leiden. En daarom vraag ik mij ook geregeld hierbij af: Wie leidt nu wie?  

Hoeveel mensen werken er binnen uw organisatie? 
In mijn ‘vak’ krijg ik vaak te horen hoe organisaties ingericht zijn. Welke afdelingen een organisatie heeft. Welke afdeling wat doet. Wat de organisatiecultuur is. Welke andere entiteiten/ bedrijfsonderdelen er zijn. Hoeveel mensen er werken... 
Ik betrap mij er ook vaak op, dat ik dat altijd heel interessante informatie vindt. Maar dat ik veel te weinig daarbij ook afvraag: Wie zijn die mensen eigenlijk, die daar werken; achter hun bureaus zitten, rondlopen? En wat zijn al die individuele mensen op dit moment aan het doen? En eigenlijk wordt het daar pas écht interessant. We nemen aan, dat iedereen zinvol bezig is. Echt weten doe ik dat in ieder geval niet… U wel? 

En nu de echte succesfactoren!
Hopelijk wordt u een fan van deze gedachte. Voor zover u niet al bent. Natuurlijk: al het personeel. Iedereen! Waar ze ook rondlopen, wat ze nu ook aan het doen zijn. Zonder deze mensen is een organisatie een totaal lege huls. En gebeurt er hélemaal niets. En wees eens eerlijk: bent u zich dat altijd bewust? Doet u er echt alles aan om iedereen, op ieder niveau, het gevoel te geven dat zij er toe doen? Toont u naar iedereen, dat u echt oprecht blij bent dat zij meehelpen ‘uw’ organisatie succesvol te laten zijn! 

Auteur Jaap Parqui
Publicatiedatum 8-10-2019 10:26
Share:
Profession gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close